In dit traject werkte ik als strategisch partner samen met de faculteit Muziek & Technologie van HKU. De centrale vraag: hoe kunnen we diversiteit en inclusiviteit vergroten op een integere manier? Wat betekenen die begrippen voor ons, en hoe brengen we lijn aan in ons verhaal en teksten daarover? Om antwoorden te vinden werkte ik samen met faculteitsleiding, docenten, studenten en bureau ECHO.
Vraag en werkproces
De faculteit Muziek & Technologie vroeg me in het kader van een groter traject Diversiteit en Inclusiviteit, inhoudelijk onderzoek te doen naar dit thema en hun webteksten te herzien.
Het proces startte met een reeks strategische meetings om de definitie van en motivatie voor D&I binnen de faculteit helder te krijgen. Diversiteit is een mooi doel, maar om dat doel te bereiken is het eerst belangrijk om vast te stellen: wat bedoelen we eigenlijk met diversiteit?Het blijkt dat naast een maatschappelijke en ideologische component, ook een opleidingsinhoudelijke behoefte speelt. Het centrale verhaal brengt die twee verschillende vormen van diversiteit samen: artistieke én maatschappelijke diversiteit. Het één versterkt het ander, maar beiden zijn belangrijk: in de werving en voor de goodwill binnen de faculteit.
“Diversiteit is een mooi doel, maar wat bedoelen we eigenlijk met diversiteit?”
Zodra dit verhaal helder was, bleef het tijdens het hele proces mijn taak om deze twee ‘lijnen’ op een integere manier terug te spiegelen en te bewaken. Dit kreeg vorm in intervisiegroepen met studenten, docenten en de werkgroep D&I van de faculteit. Door te werken vanuit een eerlijk vertrekpunt en de verschillende motivaties mee te nemen, konden we komen tot webteksten die beide doelen dienen, én bijdragen aan een helder strategisch plan rond D&I voor de komende jaren.
Resultaten
- Webteksten die drempelverlagend werken, ism. sensitivity reader van ECHO.
- Helderheid over het onderwerp D&I vanuit een integere, opbouwende invalshoek, die handvatten biedt zonder ontmoedigend te werken.
- Goodwill en draagvlak bij de verschillende doelgroepen binnen de faculteit.
Geef een reactie