Voorbeeld brand impact: Opleiding Integrale Coaching
Vraag en werkproces
Dit traject begon met een vraag van opleidingshoofd Marinet Ritz. Ze vroeg me een blog te helpen formuleren rond de begrippen ‘sociale impact’ en ‘maatschappelijke vernieuwing’, geïnspireerd op een artikel van Rutger Bregman.
In een aantal strategische brainstorms, met de blog als werkdocument, kwamen we erachter dat dit onderwerp veel meer behelst dan een blog. Sterker nog, de visie op maatschappelijke vernieuwing, en hoe de opleiding daaraan bijdraagt middels afgestudeerde studenten, blijkt één van de belangrijkste (toekomstige) richtinggevers voor de opleidingsinhoud. Het interne proces om hierover een missie/visie te formuleren, is voorop komen te staan. Dit zal uitmonden in een sterk bijgestelde en meer gefocuste contentstrategie.
Resultaten
- De samen gecreëerde blog fungeert als basisdocument voor hoe de opleiding concreet kan zorgen dat studenten in het werkveld kunnen bijdragen aan maatschappelijke vernieuwing.
- Prioriteiten zijn helder; een werkgroep is in het leven geroepen om opleidingsinhoudelijk aan dit thema te werken.
- Toekomstige wervende en informatieve content kan veel strategischer en gerichter worden ingezet, nu deze rode draad naar voren is gekomen.
Voorbeeld brand impact: Echtscheidingskantoor Duurzaam Scheiden
Vraag en werkproces
Dit traject begon met een vraag van partner Julia Veldkamp. Ze vroeg me webteksten te maken met een frisse uitstraling, passend bij 2024.
Het proces startte met strategische gesprekken. Daarin kwam naar voren dat de onderscheidende kracht van het kantoor de integrale aanpak is, met naast het juridische ook ruimte voor emoties rond scheidingen. Achter deze menselijke benadering zit een spirituele insteek en -kennis. Echter: de focus van zowel het kantoor als het gedachtegoed erachter, is dienstbaarheid. Duurzaam Scheiden helpt mensen efficiënt en empathisch, zonder dat de filosofie erachter dominant aanwezig is of afschrikt. Strategisch bleek dit ook een goede insteek voor de content: onderscheidend, fris en professioneel. Deze tone of voice kan nu als leidraad dienen voor de hele contentstrategie en huisstijl. Kortom, maatschappelijke impact en extern verhaal zijn op één lijn gebracht.
Resultaten
- Een toon die de goede balans treft tussen onderscheidend en to the point.
- Efficiënte webteksten, die de lezer dienen en richting geven. Inclusief vertaling in het (juridisch) Engels.
- Een duidelijke strategische richting en huisstijl, die als leidraad kan dienen om verdere uitingen effectief vorm te geven.
Voorbeeld brand impact: HKU Muziek & Technologie
Vraag en werkproces
De faculteit Muziek & Technologie vroeg me in het kader van een groter traject Diversiteit en Inclusiviteit, inhoudelijk onderzoek te doen naar dit thema en hun webteksten te herzien.
Het proces startte met een reeks strategische meetings om de definitie van en motivatie voor D&I binnen de faculteit helder te krijgen. Het bleek dat naast een maatschappelijke en ideologische component, ook een opleidingsinhoudelijke behoefte speelde. Aan mij de taak om deze twee ‘lijnen’ op een integere manier terug te spiegelen en te bewaken. Dit kreeg vorm in intervisiegroepen met studenten, docenten en de werkgroep D&I van de faculteit. Door te werken vanuit een eerlijk vertrekpunt en de verschillende motivaties mee te nemen, kon ik komen tot webteksten die beide doelen dienen, én bijdragen aan een helder strategisch plan rond D&I voor de komende jaren.
Resultaten
- Webteksten die drempelverlagend werken, ism. sensitivity reader van ECHO.
- Helderheid over het onderwerp D&I vanuit een integere, opbouwende invalshoek, die handvatten biedt zonder ontmoedigend te werken.
- Goodwill en draagvlak bij de verschillende doelgroepen binnen de faculteit.
Strategisch partner brand impact: wat en waarom
Op het gebied van impact willen de meeste organisaties twee dingen: een heldere MVO-strategie, en hun merkwaardes goed uitdragen in hun content. Alleen: als je er zelf de hele dag bovenop zit, kan het lastig zijn het geheel te overzien. Heb je je impact echt goed in beeld? Wat zijn de gevolgen voor je content, en welke lijn zet je daarin uit?
Soms zijn bedrijven zich niet volledig bewust van hun positieve impact, of lopen er veel initiatieven tegelijk, zonder rode draad. Ook kan het lastig zijn om het verhaal van je merkwaarden concreet om te zetten in content en uitingen.
De oplossing: een strategisch partner die met je kijkt naar het hele plaatje. In twee stappen:
1) helderheid en bewustwording over je (gewenste) impact, en 2) van het geheel een eerlijk, helder en klinkend verhaal maken. Vanuit een helder kernverhaal start je projecten op die soepeler lopen. Je creëert meer waarde in je uitingen, en uiteindelijk – laten we de ambitie gewoon uitspreken! – een betere wereld. Ik ben de integere, vakkundige sparring partner die je hier graag bij helpt.
Strategisch partner brand impact: hoe
In mijn jarenlange ervaring als copywriter werd ik meestal ingehuurd om content te maken. Wat bleek: door mijn vermogen scherp inhoudelijk te spiegelen en mijn opdracht uit te vragen, kwamen we er vaak achter dat de kern van het verhaal ergens anders lag. En er hele andere strategiën en uitingen nodig waren om recht te doen aan dat verhaal.
Door de jaren heen heb ik deze rol als strategisch partner steeds meer vormgegeven. De vele bewustzijns- en mindfulnesstrainingen die ik in mijn persoonlijke leven volgde, combineer ik met een gedegen vakkennis en groot strategisch inzicht. Ik heb veel samengewerkt met organisaties die maatschappelijk bewustzijn hoog in het vaandel hebben, en ben een verhalenvertellen in hart en nieren. Dit alles maakt me een integere en doeltreffende sparring partner op het gebied van impact. Ik verhelder en vertel het verhaal van de (merk)waarden van jouw organisatie.
Meestal combineren we een traject van strategische sparringsgesprekken – bilateraal of in een team – met uitwerking in een missie-/visie en vervolgens een contenttraject. De uitwerking hiervan kan ik aansturen of verzorgen. Ook samenwerking met contentstrategen en brandings-/SEO-experts is me toevertrouwd. Jou helpen de impact te maken die echt bij je ambitie past, is waar ik warm voor loop.
Copywriting/tekstuele uitwerking
Ik ben niet alleen de inhoudelijke sparring partner die je zoekt, maar kan door mijn jarenlange vakmatige ervaring ook de brug slaan naar passende tekstuitingen. Denk bijvoorbeeld aan storytelling, rapportages, blogs, webteksten, interviews, nieuwsbrieven, LinkedIn-artikelen etc. Als copywriter ben ik op twee niveaus actief.
Verhelderend/aansturend
– Uitwerken van brand impact strategie in metadocumenten als missie-/visiedocumenten.
– Bepalen van richting voor tekst- en beeldende content, evt. aansturen van uitvoerende partijen of projecten (bege)leiden.
– Uitwerken van geformuleerde contentstrategie in diverse tekstuitingen.
Uitvoerend
Natuurlijk kun je me ook inhuren als uitvoerend copywriter. Schrijven doe ik altijd met plezier!
– Uitwerken van bestaande contentstrategie in diverse tekstuitingen.
– Zelfstandig uitvoeren van complexere tekstopdrachten en/of deeltaken hierbinnen.
– Gewaardeerd lid van (project)team, goede teamspeler en uitstekende communicatievaardigheden.