In dit proces werkte ik als strategisch partner samen met de oprichter van het Opleidingsinstituut voor Integrale Coaching, Marinet Ritz. In een co-creatief proces brachten we het verhaal in kaart van hoe een opleiding met ’tijdloze’, integrale inhoud, zich verhoudt tot maatschappelijke vernieuwing. Dit werkte ik uit in een kerndocument dat als toetssteen kan dienen voor de (ontwikkelende) visie van de opleiding op dit thema.
Vraag en werkproces
Dit traject begon met een vraag van opleidingshoofd Marinet Ritz. Ze vroeg me met haar te sparren over de begrippen ‘sociale impact’ en ‘maatschappelijke vernieuwing’, geïnspireerd op een artikel van Rutger Bregman. Ze wist dat ze dit gedachtengoed belangrijk vond voor de opleiding, en wilde de verhouding tussen die twee onderzoeken.
In een aantal brainstorms kwamen we erachter dat deze benadering van ‘de opleiding tegen het licht houden van andermans definitie’, te krap was. De centrale strategische vraag bleek breder, creatiever en opbouwender:
Hoe draagt een opleiding met een ’tijdloze’ benadering, bij aan antwoorden op de vragen van deze tijd?
Zodra we deze vraag boven water hadden, ontstonden als vanzelf antwoorden. De opleiding blijkt namelijk over veel methodieken te beschikken waarmee afgestudeerden in de organisaties waar ze werken, voor meetbare impact kunnen zorgen. Door dit centrale verhaal te verhelderen, werd duidelijk hoe de ’tijdloze’ principes die de opleiding onderwijst, met een spirituele en integrale grondslag, zich concreet verhouden tot maatschappelijke vernieuwing.
Dit centrale verhaal heb ik met input en feedback van Marinet in een kerndocument gevangen. Dat kan nu dienen als toetssteen en als input voor verdere ontwikkeling van dit thema.
Resultaten
- Het gecreëerde kerndocument geeft in één oogopslag het verband weer tussen de opleidingsinhoud, en hoe die in het werkveld door studenten kan worden ingezet om bij te dragen aan (een integrale benadering van) maatschappelijke vernieuwing.
- Dit kerndocument kan dienen als gefocuste input voor de werkgroep die zich opleidingsinhoudelijk bezighoudt met dit thema.
- Toekomstige wervende en informatieve content kan strategischer en gerichter worden ingezet vanuit dit kernverhaal.
Geef een reactie