In dit proces werkte ik als strategisch partner samen met ervaren mediator/echtscheidingsadvocaat Julia Veldkamp. Ik bracht met haar een verhaal boven tafel dat de balans treft tussen enerzijds de persoonlijke waardes die ze meebrengt in haar werk, en anderzijds de no nonsense, professionele uitstraling van haar vakgebied.
Vraag en werkproces
Het traject begon met een vraag van Julia Veldkamp om samen de identiteit van het kantoor te herzien en webteksten te maken met een frisse uitstraling, passend bij 2024.
In strategische gesprekken kwam boven water dat de onderscheidende kracht van het kantoor de integrale aanpak is, met naast het juridische ook ruimte voor emoties rond scheidingen. Achter deze benadering zit een persoonlijke insteek en -kennis van Julia Veldkamp. Dit zorgt voor een grote toegevoegde waarde, maar ook voor een uitdaging: Duurzaam Scheiden wil mensen efficiënt en empathisch helpen, zonder dat de filosofie erachter dominant aanwezig is of afschrikt. Hoe vertel je een verhaal, zonder er expliciet de nadruk op te leggen?
“Hoe vertel je een verhaal, zonder het te vertellen?”
Door het om te draaien, en efficiëntie en nuchterheid juist te zien als uitingen van de achterliggende waardes, kwamen we als vanzelf bij het antwoord op die vraag terecht. Ik maakte een contentplan en -briefing waarin ik dit vertaalde naar een tekstuele stijl: fris en onderscheidend, binnen een toegankelijk, zakelijk kader. Dit bleek niet alleen een goede richtlijn voor teksten te vormen, maar voor de hele huisstijl. Julia Veldkamp vroeg me daarom om na het maken van teksten, ook het proces met websitebouwer en ontwerper te begeleiden. Zo blijft het verhaal van begin tot eind kloppen.
Resultaten
- Verheldering van het centrale verhaal, en van daaruit een duidelijke strategische richting en huisstijl. Dit kan nu als leidraad dienen om alle uitingen op één lijn te houden en effectief vorm te geven.
- Efficiënte webteksten, die de lezer dienen en richting geven. Inclusief vertaling in het (juridisch) Engels.
- Proces(bege)leiding: na het realiseren van huisstijl en teksten, ben ik nu strategisch sparring partner voor samenwerkingspartners. Zo kunnen we het centrale verhaal ook helder vertellen en bewaken in andere uitingen (website, logo, fotografie).
Geef een reactie