Verhalen verhelderen
Als communicatieconsultant en -adviseur help ik je/jullie kernverhaal te verhelderen en om te zetten in een plan van aanpak. Het verhelderen van de essentie, en die koppelen aan strategische en communicatieve doelen, is mijn superkracht. Een ‘kernverhaal’ kan de merkidentiteit zijn van een bedrijf, het thema van een intern project, of een heroriëntatie van merkwaarden en tone of voice. Werk vanuit een helder verhaal! Dan is je focus groter, lopen projecten soepeler en heb je meer impact.
Ik vang je verhaal in drie stappen:
1) Als participerend, intuïtief en deskundig gespreksleider aanwezig bij je brainstorm.
Dit kan overal waar het verhelderen en vormgeven van ideeën voorop staat. Van professionele identiteit tot (nieuw) project, van heidag tot themabrainstorm.
2) Je ideeën spiegelen en verhelderen, om ze daarna om te zetten in strategische plannen.
Wat is de ambitie die doorklinkt in je idee? Wat hoor ik tussen de regels door steeds terugkomen? Hoe zet je dat om in concrete, meetbare doelen en communicatieplannen?
3) Omzetting in concrete uitingen, met vakmanschap, intuïtie en creativiteit.
Uitwerking van grote lijnen en communicatiestrategie. Ik functioneer hierbij als creatief strateeg die zelf teksten kan schrijven, en bijvoorbeeld (web)designers kan aansturen.
Concreet aanbod
Als strategisch verhelderaar werk ik op twee niveaus. In kleinere settings – board meetings, bilateraal of in een team – ben ik sparring partner en verhelderaar, en naar wens ook creatief strateeg en/of copywriter. Daarnaast werk ik in organisaties ook als verhelderaar voor groepen, tijdens project-, team-, of heidagen. Hieronder het complete aanbod.
Strategisch verhelderaar
Voor als je – één op één of in een team – ideeën wilt verhelderen en vorm wilt geven. Bijvoorbeeld een merkidentiteit, een (nieuw) project of kerntekst, of een belangrijk thema binnen je organisatie.
Ik vang je verhaal in drie stappen:
1) verslaglegging – meetings, participerend luisteren, eventuele gespreksleiding
2) verheldering – spiegelen, kritisch uitvragen, brainstormen
3) verhaalvertaling – de grote lijn destilleren en in een samenhangende vorm gieten.
Mogelijke eindproducten:
– missie/visie- of kerndocument waar je steeds op kunt teruggrijpen
– creatieve strategie, eventueel in overleg met contentstrategen, marketing-experts of (web)designers
– communicatieve teksten (copywriting).
Story harvesting en storytelling
Voor als je de rode draad van je brainstorm-, project- of heidag samenhangend wilt vastleggen. Zodat je de inzichten van het moment kunt bewaren en meenemen in volgende fases.
Ik vang je verhaal in drie stappen:
1) story harvesting – aanwezig zijn als ‘fly on the wall’, eventuele participatie
2) verheldering – eventuele terugkoppeling, research, vraaggesprekken
3) storytelling – creatieve uitwerking die enthousiasmeert en aanjaagt tot de volgende stap.
Mogelijke eindproducten:
– een inzichtelijk (gevisualiseerd) dagverslag dat in één oogopslag de rode draad weergeeft
– mini-magazine met tekstfeatures en visuals
– creatieve spoken word performance die het hart vangt van wat jij en je team in de wereld willen zetten.
Hieronder: strategische rol als ondersteuning bij een project, visueel gemaakt
Wat ik met impact bedoel
‘Impact’ kun je op meerdere manieren lezen. Het kan verwijzen naar (meetbare) maatschappelijke impact. Of naar de toegevoegde waarde die je door jouw unieke aanpak hebt in je vakgebied. Het kan in een marketingcontext ook aanduiden hoe succesvol bepaalde uitingen of campagnes zijn bij een publiek.
Ik gebruik het begrip impact in de zin dat ik graag samenwerk met organisaties en professionals die concreet willen bijdragen aan een betere wereld. Dat kan op allerlei manieren. Duurzaam, maatschappelijk, cultureel, technologisch en/of interpersoonlijk. Waar het mij om gaat is het verhelderen en vertellen van sterke verhalen: verhalen met toegevoegde waarde voor de wereld waarin we leven.
Het mooie? Dat zijn ook nog eens de verhalen die de meeste indruk maken en het beste blijven hangen. Omdat het eerlijke, herkenbare verhalen zijn. Verhalen met inherente kracht. Aan dat soort verhalen leen ik graag mijn denk- en schrijftalent.
Mijn achtergrond
In mijn jarenlange ervaring als copywriter werd ik meestal ingehuurd om content te maken. Wat bleek: door mijn vermogen inhoudelijk te spiegelen en mijn opdracht uit te vragen, kwamen we er vaak achter dat de kern heel ergens anders lag. Door het werkelijke verhaal te ‘vangen’, kregen projecten en teksten veel meer toegevoegde waarde.
Door de jaren heen heb ik deze rol als strategisch partner verder vormgegeven. De vele bewustzijnstrainingen die ik in mijn persoonlijke leven volgde, combineer ik met vakkennis, creatieve intuïtie en strategisch inzicht. Ik heb veel samengewerkt met organisaties die maatschappelijk bewustzijn hoog in het vaandel hebben. Én ik ben een verhalenverteller in hart en nieren.
Ik help je graag de impact te hebben die recht doet aan jouw ambitie, door je verhaal te verhelderen. Vanuit een sterk verhaal start je projecten op die soepeler lopen. Je creëert meer waarde in je uitingen, en uiteindelijk – laten we de ambitie gewoon uitspreken! – een betere wereld. Ik ben de integere, creatieve sparring partner die je hier graag bij helpt.